My EzyTopUp

Selasa, 16 Ogos 2016

KALENJAR ADRENAL

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia buat semua...

Selama 2tahun aku telah dipantau dengan pelbagai jenis ujian darah dan ubat untuk mengesan punca sebenar aku mendapat Darah Tinggi ni.. 

Pada tahun 2014 semasa aku di ward dan membuat ultrasound utk buah pinggang..didapati kalenjar adrenal sebelah kiri sedikit membesar dari kalenjar adrenal sebelah kanan, dr kata mungkin itu puncanya dan Darah Tinggi aku dikawal dengan ubat. Doktor juga mengarahkan aku supaya menurunkan berat badan yang semakin naik walaupun aku telah berusaha pelbagai cara untuk turunkan berat badan aku.

Januari 2016 selepas diarahkan, aku telah membuat ujian MRI dan keputusan menunjukkan yang kalenjar adrenal tu membesar lebih kurang 5cm dan doktor telah mengesahkan bahawa itu adalah punca sebenar kenapa darah aku naik dan berat badan naik selama 2tahun ni...... Jom kita review sikit tentang fungsi sebenar kalenjar adrenal dan akibat daripada pembesaran yang aku alami tu...

Fungsi Kelenjar Adrenal


Kelenjar adrenal berfungsi melepaskan berbagai hormon ke dalam tubuh. dua hormon penting yang dilepaskan kelenjar adrenal adalah kortisol dan adrenalin. Kelenjar adrenal juga berperanan memengaruhi organ reproduksi, berperanan dalam metabolisme, dan memproduksi tindak balas sistem saraf simpatik. Kelenjar adrenal terletak di atas buah pinggang yang terdiri atas dua bahagian iaitu medula dalam (inner medulla) dan korteks luar (outer cortex). Medula dalam menghasilkan epinefrin (adrenalin) sementara korteks luar menghasilkan kortisol.

Fungsi Kortisol
Kortisol adalah hormon steroid yang digunakan untuk mengembalikan keseimbangan badan sepanjang tempoh tekanan oleh sebab itu, kortisol disebut juga sebagai “hormon stress”. Kortisol bersifat antagonis terhadap insulin dan bertugas memecah lemak dan protein  peranan dalam mengawal badan dalam penggunaan zat . Kortisol boleh menyebabkan penambahan berat badan dalam dua keadaan. Pertama, kortisol memindahkan lemak dari hati ke otot-otot perut, dan kedua, kortisol meningkatkan nafsu makan.

Kesalahfahaman
Sebahagian orang berpendapat mempercepatkan pelepasan kortisol dapat menurunkan berat badan. Sebenarnya salah. Peningkatan berat badan tidak hanya disebabkan oleh kortisol.
Usaha penurunan berat badan harus diiringi dengan pemberian zat yang tepat, senaman yang teratur, cukup tidur, dan mengurangi gejala stress
Kesan Kortisol
Pengeluaran kortisol yang berpanjangan menyebabkan hipoglikemia dan boleh melemahkan sistem kekebalan tubuh. Kesan pada sistem kekebalan tubuh inilah yang menyebabkan kortisol digunakan untuk mengubati alahan akibat sistem Imiun (kekebalan) yang hiperaktif.

Fungsi Adrenalin
Lapisan luar (korteks) dari kelenjar adrenal menghasilkan kortisol, sedangkan lapisan dalam (medula) menghasilkan epinefrin yang juga dikenal sebagai adrenalin.
Epinefrin (adrenalin) bekerja dengan sistem saraf simpatik untuk meningkatkan denyut jantung. Adrenalin juga mendorong metabolisme karbohidrat.
Ketika sistem saraf pusat melihat adanya situasi berbahaya , adrenalin akan dilepaskan.
Adrenalin meningkatkan denyut jantung, melebarkan otot-otot kaki, dan meningkatkan gula darah dengan mendorong penggunaan glokos.
Peningkatan aliran darah dan tenaga mempertinkatkan pengiriman oksigen dan glukos ke otot dan otak.
Manafaat Adrenalin
Epinefrin (adrenalin) boleh digunakan untuk mengubati serangan jantung dan/atau disritmia jantung
Sumber diatas aku dapat dr Mr. Google...Itulah antara fungsi Kalenjar Adrenal dalam tubuh badan manusia..ada lagi beberapa fungsi yang kalenjar adrenal laksanakan boleh dibaca dr blog sha3622.blogspot.my 
 
 Setelah pelbagai ujian darah dibuat bermula dari tahun 2014 sehingga April 2016 akhirnya Dr. Tong menyatakan bahawa aku mengalami Sindrom Cushing..
next episod kita review tentang Sindrom Cushing dan kita tengok betul tak kesannya nyata pada aku..

Tiada ulasan:

Ok Tak Blog Ini??

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...